Πως θα επιτύχουμε να διαβάζει μόνο του το παιδί χωρίς να είμαστε συνεχώς δίπλα του;
Συζητήσαμε με την Αναστασία Γκοτσοπούλου με την ιδιότητα της ως Σχολική Ψυχολόγος, με σκοπό να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να αυτονομηθούν και να μπορέσουν να διαβάζουν μόνα τους, σωστά:
Είναι σημαντικό για τα παιδιά μας να αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους ως υπεύθυνα άτομα και το σχολικό διάβασμα είναι η αρχή αυτής της πορείας.
Τα περισσότερα παιδιά δυσκολεύονται να ξεκινήσουν το διάβασμα, κάποια παιδιά καθυστερούν πολύ να ολοκληρώσουν τις εργασίες τους και άλλα χρειάζονται την παρουσία του ενός γονιού, προκειμένου να διεκπεραιώσουν τις σχολικές τους υποχρεώσεις...
Η κάθε περίπτωση βέβαια είναι διαφορετική και απαιτεί διαφορετικό χειρισμό μας λέει η Αναστασία Γκοτσοπούλου και μας συμβουλεύει:
Από την πρώτη τάξη του δημοτικού μπορείτε μαζί με το παιδί να οργανώσετε το πρόγραμμα της ημέρας. Με το που επιστρέφει δηλαδή το παιδί από το σχολείο στο σπίτι, φτιάξτε σε συμφωνία μαζί του ένα πρόγραμμα, μια ρουτίνα που θα ισχύει από Δευτέρα έως Παρασκευή (για το Σαββατοκύριακο, διαμορφώστε άλλο πρόγραμμα). Καθορίστε το χρόνο μέσα στο οποίο θα κάνει τα μαθήματά του, ύστερα το χρόνο που θα παίζει, κατόπιν το χρόνο που θα περνά μαζί σας διαβάζοντας παραμύθια κ.α.
Οργανώστε το γραφείο του. Πάνω στο γραφείο του υπάρχουν μόνο τα απαραίτητα για το διάβασμα (μολύβι, γόμα, ξύστρα) και τοιχοκολλημένο το πρόγραμμα με τα μαθήματα του σχολείου. Καλό είναι επίσης, να υπάρχει και ένα ρολόι, ώστε το παιδί να αρχίσει να αντιλαμβάνεται σιγά σιγά την έννοια του χρόνου (δηλ. πόσο χρόνο χρειάζεται για ένα μάθημα, για όλα τα μαθήματα κτλ.).
Δείξτε του ένα τρόπο για να οργανώνει το διάβασμά του:
1 ► Αδειάζει όλα τα βιβλία από την τσάντα του.
2 ► Κοιτάζει το πρόγραμμα με τα μαθήματα της επόμενης ημέρας και τα βάζει στην αριστερή πλευρά του γραφείου.
3 ► Μάθε του να βάζει προτεραιότητες (πχ. ποιο είναι το πιο σημαντικό μάθημα για αύριο; Μήπως έχω διαγώνισμα στη γλώσσα; Ας αρχίσω από αυτό το μάθημα το διάβασμά μου ή ποιο είναι το πιο δύσκολο μάθημα; Ας αρχίσω από αυτό. Μετά θα κάνω τα μαθηματικά, μετά τα αγγλικά κ.ο.κ.). Έτσι, κάνει μια λίστα με τη σειρά που θα διαβάσει τα μαθήματα. Είναι καλό το παιδί να ξεκινά τη μελέτη με το πιο δύσκολο μάθημα καθώς είναι πιο ξεκούραστο και θα το αφομοιώσει εύκολα και γρήγορα.
4 ► Μόλις ολοκληρώνει ένα μάθημα, το βάζει στην δεξιά πλευρά του γραφείου και το σημειώνει στη λίστα. Μόλις τελειώσει με όλα τα μαθήματα, ετοιμάζει την τσάντα του. Δεν το μαθαίνουμε να ετοιμάζει την τσάντα του το πρωί.
5 ► Κατά τη διάρκεια του διαβάσματος, είμαστε δίπλα στο παιδί για να του δείξουμε τη διαδικασία μελέτης, να το ενθαρρύνουμε και να το επιβραβεύσουμε. Δεν του λέμε τις απαντήσεις. Το βάζουμε σε διαδικασία να βρει το ίδιο τη λύση («Εσύ τι λες να κάνεις; Για σκέψου. Όταν δεν καταλαβαίνουμε μια άσκηση διαβάζουμε την εκφώνηση ξανά και ξανά, αργά, προσεκτικά και δυνατά μέχρι να καταλάβουμε. Επίσης, θα ψάχνουμε μέσα στο βιβλίο μας ή στο τετράδιό μας να βρούμε τις απαντήσεις ή να ελέγξουμε κάτι, όταν δεν είμαστε σίγουροι). Μόνο όταν το παιδί έχει προσπαθήσει πολύ μόνο του και δεν τα έχει καταφέρει, τότε του δίνουμε τη λύση. Με λίγα λόγια είμαστε κοντά στο παιδί την ώρα που διαβάζει για να του δώσουμε τεχνικές ώστε όταν είναι μόνο του να ξέρει τι θα κάνει.
6 ► Όταν βεβαιωθούμε ότι έχει τεχνικές μελέτης, απομακρυνόμαστε από κοντά του και μπορούμε να ελέγξουμε στο τέλος τις εργασίες του.
7 ► Στην Τρίτη τάξη του δημοτικού (αν συμβεί και νωρίτερα, ακόμα καλύτερα), ένα παιδί καλό θα είναι να διαβάζει μόνο του ή αν αυτό δεν είναι εφικτό, θα πρέπει με το τέλος του δημοτικού να το έχει καταφέρει.
8 ► Επιτρέπονται μόνο ολιγόλεπτα διαλείμματα (5-10 λεπτά) μεταξύ των μαθημάτων και αν το χρειάζεται το παιδί. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων παραμένει στο χώρο μελέτης και δεν ασχολείται με τηλεόραση, υπολογιστή, ηλεκτρονικά παιχνίδια.
9 ► Τέλος, είναι σημαντικό την ώρα που το παιδί μελετά τα μαθήματά του, να φροντίζουμε να επικρατεί ησυχία και ηρεμία στο σπίτι.
Έχει σημασία να είστε δίπλα στο παιδί σε κάτι που είναι τόσο σπουδαίο για αυτό (το διάβασμα για το σχολείο), αλλά από την άλλη θα πρέπει να είστε σε θέση να το αφήσετε και ελεύθερο να αναλάβει την ευθύνη των υποχρεώσεών του. Μην φοβηθείτε την αποτυχία. Είναι κάτι εξάλλου που κανείς δεν μπορεί να αποφύγει σε κάποια στιγμή της ζωής του, οπότε είναι καλό να αφήσετε το παιδί να βιώσει τέτοιες εμπειρίες γιατί είναι και πολύ διδακτικές.
Όταν παρά τις προσπάθειές σας, συνεχίζονται οι δυσκολίες σχετικά με το διάβασμα του παιδιού, καλό είναι να ζητήσετε βοήθεια και συνεργασία από τη δασκάλα του σχολείου ή κάποιο εξειδικευμένο άνθρωπο (πχ. σχολικό ψυχολόγο κτλ.).
Άρθρο: Αναστασία Γκοτσοπούλου, Σχολική Ψυχολόγος, Μ.Sc.
Το διαβάσαμε εδώ