Μπορεί η ακρόαση ενός κομματιού κλασσικής μουσικής μετά το μεσημεριανό ύπνο να βοηθήσει το Νίκο να τελειώσει την εργασία του γρηγορότερα; Τα μαθήματα πιάνου που κάνει η Κατερίνα μπορούν να τη βοηθήσουν να αριστεύσει στα μαθηματικά;

Οι έρευνες για τα αποτελέσματα της μουσικής στη μάθηση  βρίσκονται σε εξέλιξη τις τελευταίες δεκαετίες. Όταν η έρευνα για τα αποτελέσματα του Μότσαρτ – τη θεωρία δηλαδή ότι ακούγοντας τη μουσική του Μότσαρτ μπορεί να βελτιώσει έστω και παροδικά την ικανότητα μάθησης και ίσως και το IQ – έγινε γνωστή στα τέλη της δεκαετίας του 1950, όλοι οι γονείς στην Αμερική άρχισαν να προσπαθούν να βάζουν στα παιδιά τους να ακούν Μότσαρτ και γενικότερα περισσότερη κλασσική μουσική.  Η θεωρία έγινε τόσο δημοφιλής που ο Κυβερνήτης στη Τζώρτζια των ΗΠΑ πρότεινε ένα κρατικό ποσό με το οποίο κάθε νεογέννητο θα έπαιρνε το δικό του cd κλασικής μουσικής. Άραγε  έχουν τα παιδιά της Τζώρτζια υψηλότερο δείκτη νοημοσύνης που ξεπερνά τον εθνικό μέσο όρο; Μπορεί στ’ αλήθεια ο Μότσαρτ να κάνει τα παιδιά πιο έξυπνα;

Όπως με τις περισσότερες θεωρίες, οι κριτικές είναι αντιφατικές. Αλλά αυτό που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί  και αποδεικνύεται με στοιχεία είναι το γεγονός ότι η συνεχής μουσική εκπαίδευση όντως βοηθάει τα παιδιά και στις ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. Μια καναδική έρευνα που έγινε για λογαριασμό του McMaster University συνέκρινε δυο ομάδες των 6 παιδιών, ηλικίας 4 και 6. Η μια ομάδα πήρε μαθήματα μουσικής με τη μέθοδο Suzuki και η άλλη ομάδα δεν πήρε μαθήματα μουσικής. Τα αποτελέσματα που δημοσιεύθηκαν έδειξαν τα εξής:

Τα παιδιά που πήραν μαθήματα μουσικής υπερείχαν σε σχέση με τους συνομήλικους  τους στην ικανότητα μνήμης καθώς και σε μη μουσικές ικανότητες, όπως γλωσσική ικανότητα, μαθηματικά και ακόμη και στο IQ.

Η Brigid Finucane μια δασκάλα  της μουσικής προπαιδείας, σε σχολείο του Σικάγο είδε από πρώτο χέρι τα θετικά αποτελέσματα της ενασχόλησης μικρών παιδιών με τη μουσική. «Η ενασχόληση μικρών παιδιών με τη μουσική απαιτεί  εστίαση, πειθαρχία και αποφασιστικότητα – εξαιρετικές ικανότητες που τις περισσότερες φορές μεταφέρονται και σε άλλες περιοχές της μαθητικής ζωής του παιδιού» υποστηρίζει. «Ο ρυθμός είναι βασικό συστατικό της μουσικής. Τα παιδιά που μπορούν να κρατήσουν το ρυθμό σε ένα μουσικό κομμάτι έχουν μεγαλύτερη ευφράδεια και διαβάζουν κείμενα πιο εύκολα. Το τραγούδι προσφέρει εμπλουτισμό του λεξιλογίου, διδάσκει χρόνους, χρησιμοποιεί ποιητική γλώσσα (ομοιοκαταληξίες, ρίμες) , επιτρέπει την οπτικοποίηση και βοηθάει στην καλή εκφορά του λόγου. Μέσω της μουσικής μαθαίνουμε για τον εαυτό μας, την κουλτούρα μας και την κουλτούρα άλλων χωρών, μαθαίνουμε μαθηματικά, αποκτούμε δημιουργικότητα, αλλά και γιορτάζουμε και ερχόμαστε σε επαφή με τα συναισθήματά μας».

Είναι πλέον κοινώς αποδεκτό ότι τα μη μουσικά – πλεονεκτήματα που αποκτά ένα παιδί μέσω της ενασχόλησης με τη μουσική συμβάλλουν και στη γενικότερη ακαδημαϊκή του μάθηση. Η μουσική βοηθάει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς χρησιμεύει στο να τα βοηθήσει να  κατανοήσουν έννοιες όπως: ψηλά και χαμηλά, γρήγορα και αργά, ξεκινώ και σταματώ κλπ. Το να διαβάζουν μουσικές νότες από αριστερά προς τα δεξιά βοηθάει στο να χρησιμοποιούν αργότερα την ίδια φορά (από αριστερά στα δεξιά) για να διαβάσουν λέξεις ή να γράψουν. Το να κρατάνε το ρυθμό και να μετράνε  ένα μουσικό κομμάτι (1,2,3,4) ενισχύει το ρόλο των αριθμών και βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τις πρώτες μαθηματικές έννοιες.

Τα πλεονεκτήματα της ενασχόλησης με τη μουσική δεν περιορίζονται στην προσχολική ηλικία. Σύμφωνα με τον Εθνικό Οργανισμό για τη Μουσική Εκπαίδευση στις ΗΠΑ τα παιδιά που έχουν ασχοληθεί με τη μουσική σκοράρουν μεγαλύτερους βαθμούς στα τεστ  από αυτά που δεν ασχολήθηκαν ποτέ. Άλλα πλεονεκτήματα που αναφέρονται σχετικά με την ενασχόληση με τη μουσική είναι η μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, η συγκέντρωση και ο καλύτερος συντονισμός. Και όσο περισσότερο κρατάνε τα μαθήματα μουσικής, τόσο μεγαλύτερα είναι τα πλεονεκτήματα.

‘Όπως συμπληρώνει η Brigid Finucane «Οι νηπιαγωγοί στα σχολεία που δουλεύω μου έχουν πει πολλές φορές πόσο πιο πολύ προόδευαν τα παιδιά εξαιτίας της εκμάθησης της μουσικής. Εκτός από όλα τα ακαδημαϊκά προσόντα που προσφέρει η μουσική, το να μάθουν να τραγουδούν, να χορεύουν και να κινούνται στο ρυθμό ας μην ξεχνάμε ότι προσφέρει μεγάλη χαρά!»

 

Άρθρο: Μάρλεν Κεφαλίδου


  Το διαβάσαμε εδώ