Η διαδικασία εκπαίδευσης στη χρήση του δοχείου ή της τουαλέτας, είναι σίγουρα μια δύσκολη υπόθεση. Απαιτεί χρόνο και προσπάθεια τόσο από την μαμά (που είναι συνήθως υπεύθυνη για αυτήν την διαδικασία), όσο και για το ίδιο το παιδί. Το σημαντικό είναι, το παιδί σας να διαθέτει βασικές προαπαιτούμενες δεξιότητες για να μπορέσει να ακολουθήσει οποιοδήποτε πρόγραμμα εκπαίδευσης της τουαλέτας.

Να ποιες είναι αυτές:

♦  Να χρησιμοποιεί λέξεις για τα ούρα και τα κόπρανα (πχ τσίσα, κακά), καθώς και για τον χώρο που θα χρησιμοποιήσει (π.χ. τουαλέτα, γιογιό)
♦  Να μπορεί να κάθεται στην τουαλέτα, έστω και με ειδικό καθισματάκι
♦  Να εκδηλώνει την ανάγκη να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα
♦  Να μπορεί να βγάλει τα ρουχαλάκια του
♦  Να έχει (έστω και στο ελάχιστο) έλεγχο των σφιγκτήρων του


Η καταλληλότερη περίοδος για αποτελεσματική ενεργό εκπαίδευση στην χρήση της τουαλέτας, είναι στο διάστημα μεταξύ 18 και 24 μηνών (και μάλλον προς το τέλος της περιόδου αυτής). Να έχετε πάντοτε κατά νου πως δεν υπάρχει ένας και μοναδικός σωστός τρόπος εκπαίδευσης.

Όταν αποφασίσετε να ‘’μπείτε σε πρόγραμμα’’ με το παιδί σας, απλά αναφερθείτε στο γεγονός. Μην δημιουργείτε μεγάλο θέμα, συζητήστε το την ώρα που του αλλάζετε πάνες ή παίξτε ένα παιχνίδι με κούκλες που χρησιμοποιούν την τουαλέτα. Μην νομίζετε πως η εκπαίδευση θα πιέσει συναισθηματικά το παιδί: γνωρίζετε το παιδί σας και τον ρυθμό με τον οποίο μπορεί να μπει σε μια τέτοια εκπαιδευτική διαδικασία, άρα την προσαρμόζετε ανάλογα. Οπλιστείτε με υπομονή και επιμονή, γιατί σίγουρα θα υπάρξουν δυσκολίες, ‘’ατυχήματα’’ και πολλά πισωγυρίσματα! Παρακάτω αναφέρονται ορισμένοι τρόποι για να διευκολύνουμε την αρχική διαδικασία:

♦  Προβλέψτε την πιο πιθανή ώρα που το παιδί χρειάζεται τουαλέτα. Συνήθως συμβαίνει λίγη ώρα μετά την κατανάλωση φαγητού ή υγρών. Παρατηρήστε επίσης και άλλα σημάδια πχ, όταν κοκκινίζει το πρόσωπό του. Μάλλον είναι η ώρα να καθίσει στην λεκάνη ή στο γιογιό του…

♦  Εντάξτε στην πρωινή ρουτίνα (πριν το ντύσιμο) και στην βραδινή (πριν τον ύπνο) το κάθισμα στο δοχείο ή στην λεκάνη.

♦  Βάζετε το παιδί τακτικά στην τουαλέτα, ειδικά όταν είναι πιθανό να την χρησιμοποιήσει.

♦  Συνδυάστε αυτήν την διαδικασία με ένα ευχάριστο κίνητρο για επιβράβευση! προσοχή: ο στόχος σας είναι τα ‘’τσίσα’’, όχι η μακρόχρονη και βαρετή παραμονή στο γιογιό! Πέντε λεπτά είναι αρκετά…

♦  Εάν τελικά τα καταφέρει, δώστε του ένα μεγάλο έπαινο ή κάποια άλλη ανταμοιβή. Θα το εκτιμήσει και θα το επαναλάβει…από την άλλη, αν δεν συμβεί τίποτα, μην δείξετε πως νιώθετε.

♦  Εάν υπάρξουν λάθη ή ατυχήματα, προσπαθήστε να τα αγνοήσετε!

♦  Εάν το παιδί σας φοβάται ή αισθάνεται ανασφάλεια πάνω στην τουαλέτα, κάνετε την…παραμονή του εκεί πιο ευχάριστη τοποθετώντας ένα στήριγμα για τα πόδια ή ένα ειδικό καθισματάκι.

♦  Ενθαρρύνετέ το να σας λέει πότε θέλει να χρησιμοποιήσει το γιογιό ή την λεκάνη. Όταν η εκπαίδευση γίνεται στο γιογιό, να θυμάστε πως πρέπει να το έχετε πρόχειρο, μπορεί να το χρειαστεί άμεσα!

♦  Ζητήστε από το παιδί να σας βοηθά με το γδύσιμο-ντύσιμο, με σκοπό να το κάνει τελικά μόνο του.

♦  Επιβραβεύστε την καλή προσπάθεια για την εκπαίδευση στην τουαλέτα και μην τιμωρείτε…

Μην ξεχνάτε πως όλα τα παιδιά χρειάζονται τον χρόνο τους για να αποκτήσουν την αυτονομία τους σε αυτόν τον τομέα!

 


  Το διαβάσαμε εδώ